fbpx

משבר גיל 40

4.7/5 - (40 votes)

אחד הדברים שאנשים מרגישים כשהם מגיעים לגיל 40 הוא שמשהו בצורת החיים כבר לא מתאים להם. עולות שאלות כמו: מה משמעות החיים שלי? האם אני על המסלול הנכון? לאן אני רץ? מה שווה לי המירוץ הזה? 

מחשבות כמו: הגעתי להישגים ולכאורה יש לי הכל בחיים, אבל בכל זאת אינני מרגיש/ה סיפוק ומימוש עצמי. שאלות שנשאלו גם לפני גיל 40 מקבלות תחושה של דחיפות. צורך לדין וחשבון פנימי וחישוב מסלול מחדש. גיל 40 הוא אפשרות לטוויסט חזק. רבים הפכו את חייהם למלאי משמעות כשצמחו מהמשבר.

משבר אמצע החיים: למה זה קורה?

הסיבות למשבר אמצע החיים מורכבות ורב-גוניות. כוללות גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים. ההכרה שהחיים פחות “נצחיים” ממה שנראה בצעירותנו פתאום הולמת בנו. מתחילים להסתכל אחורה ולבחון את ההישגים. תחושת מיצוי או חוסר סיפוק יכולה להוביל למשבר. העתיד יכול להיראות מפחיד פתאום. במיוחד כשמתמודדים עם בני משפחה וחברים חולים. במובן הזה גיל 40 יכול להעיר מחדש את הרצון להגשים חלומות ותקוות שנדחקו הצידה במהלך החיים. רבים מחפשים לתת משמעות חדשה לחיים שלהם.

גיל 40 מביא איתו שינויים פיזיים וביולוגיים. אצל נשים וגברים, גיל 40 מביא עמו שינויים הורמונליים משמעותיים שיכולים להשפיע על מצב הרוח, רמות האנרגיה ותחושת ה well-being. הזדקנות, בפרט ההתמודדות עם שינויים במראה החיצוני. היכולת הפיזית, מהווים גם  גורם משמעותי. ההרגשה שאנו מאבדים את הנעורים ואת האנרגיה הלא מוגבלת שהייתה. עולות שאלות לגבי מה עוד ניתן להשיג בחיים וכיצד למצות את הפוטנציאל שנותר.

סוגיות משפחתיות וזוגיות גם הן משחקות תפקיד. ילדים שגדלים ועוזבים את הבית יכולים להשאיר תחושה של ריקנות. מה שמוביל לשאלות לגבי הזהות האישית והתפקידים בתוך המשפחה. זוגות עשויים למצוא את עצמם במשבר כאשר הם מגלים שהם צריכים להמציא מחדש את הקשר שלהם לאחר שהמשימות ההוריות הופכות פחות מרכזיות.

החברה מציבה ציפיות גבוהות מאנשים בגיל 40, הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אישית. לחץ זה יכול להוביל למשבר.גיל 40 הוא זמן בו אנשים רבים חווים פרידות ושינויים חברתיים.

בגיל 40 עולות דאגות פיננסיות. האם השגנו את מה שרצינו? האם אנו בדרך הנכונה? התמודדות עם שאלות אלו ועם דאגות לגבי העתיד הפיננסי יכולה להיות מורכבת ולגרום לחששות ולספקות.

בסרטון הבא אדבר על מה שרציתם לדעת על משבר אמצע החיים ולא העזתם לשאול.

זה שנים שאני מנחה ומלווה אנשים מצליחים במשברי חיים, ובפרט במשבר גיל 40, בדרכם לחיים מלאים ומאושרים. לקוחות שלי מוכנים ל”סדר פנימי חדש”. מוכנים להזיע ולעשות. אם גם אתם מרגישים כך וזקוקים למישהו שיעזור לדייק רצונות, להחזיר אמונה, ביטחון עצמי, מוטיבציה ותעוזה הפנימית לפעול – הגעתם למקום הנכון. ליצירת קשר לחצ/י כאן

משבר גיל 40 אצל גברים ונשים

התנהגויות אופייניות וסימפטומים למשבר גיל 40

  • רצון לפרק מסגרות – להתגרש, להתפטר, למצוא עיסוקים חדשים
  • חוסר משמעות
  • זוגיות במשבר, התאהבות ובגידות
  • דחף להגשים חלומות
  • דחף לרענון מקצועי – רבים בוחרים ללמוד MBA או לשנות את סביבת העבודה בצורה קיצונית
  • עיסוק אינטנסיבי, מטריד ומעיק במחשבות על תפקידים בחיים, קריירה, זוגיות, הורות וכו’.
  • חרטה והאשמה עצמית
    • חרטה על לימודים – מי שלא למד לתואר ירצה לנסות לעשות. אלו שכן למדו מצטערים שלא בחרו בדרך שלהם אלא נכנעו לתכתיבים של הורים, חברה וצורך בביטחון כלכלים
    • גברים במשבר גיל הארבעים מצטערים כי לא בילו מספיק עם הילדים או פספסו את ההורים
    • נשים במשבר גיל הארבעים מאשימות את עצמן שהן לא אימהות טובות או שלא הגיעו לכלום בקריירה
  • ניסיון להרגיש צעירים וטיפוח מראה חיצוני מוגזם – ניתוחים פלסטיים, ספורט אתגרי, הסרת שיער, השתלת שיער וכו’.
  • השקעות לצורך הכנסה פאסיבית או רכישה של מוצרים שתמיד חלמת עליהם בתחושה של “אין זמן אחר”
  • חרדה, אובססיה לבריאות ותרופות
  • שתיית אלכוהול, שימוש בסמים או בתרופות
  • יציאות מוגברות ותכופות מהבית
  • עצבות ודיכאון – דיכאון שנובע משבר אמצע החיים יכול להיגרם כתוצאה משינוי משמעותי כמו גירושין, פרידה, מחלה, שכול או אובדן וגם להגיע בלי שום סיבה ברורה. הדיכאון מלווה בסימפטומים של מצב רוח רע, הרגשת ייאוש, חוסר הנאה, עייפות וחוסר אנרגיה, נדודי שינה והפרעות בשינה או צורך גדול בשינה, שינויים במצב הרוח ותסמינים פיזיים או רגשיים אחרים.

שינויים בזוגיות בגיל 40

אמצע החיים הוא מושג יחסי. משבר אמצע החיים מגיע סביב גיל 40 אך עבור חלק הוא מופיע בגיל 30, 35, 45 וגם בגיל 50.

בני הזוג חשופים יותר מתמיד לפיתויים מבחוץ. העולם החיצוני נראה ורוד וכל אחד מדמיין לעצמו איזה חיים טובים יהיו לו במסגרת הרווק הפנוי. התרגשות של “התאהבות גיל 16” כה מתוקה שבקלות נסחפים להשקיע בפנטזיות חיצוניות. העיקר להתנתק מגבולות הכלא שבבית. אי אפשר לברוח מזה, כך או אחרת מחשבות כאלה מגיעות.

מתגלים פערי התעניינות בין בני הזוג. האישה מוצאת לה תחביבים חדשים, עובדת יותר, מפתחת קריירה ומתעניינת בעניינים שמחוץ לבית. הגבר רוצה אישה שתבין יותר, שתפנק אותו או לכל הפחות תתן לו לחיות בשקט ותפסיק “לבלבל לו את המוח”. הוא שואל את עצמו לאן הוא רץ וחש שזו הזדמנות עבורו לעשות שינוי בחיים.

זוגות שהביאו ילדים לעולם בגיל צעיר, מגיעים לגיל 40 עם ילדים מתבגרים כשהם עצמם חווים שינויים פיזיים ורגשיים. הילדים כבר פחות תלויים בהורים וזקוקים לזמן ולפרטיות שלהם. להורים מתפנה זמן והם לא תמיד יודעים מה לעשות עם הזמן הזה. בני זוג שלא השקיעו זמן רב באינטמיות,  בגלל ההשקעה בבית, עומדים מול חלל ריק וחדש. זוגות שהביאו ילדים בגיל מבוגר יותר יכולים להיתקף בסימפטום של מין חוסר סבלנות אל מול ילדיהם. הם חשים שהילדים גוזלים להם את הזמן והמרדף הוא על הזמן הפנוי והמנוחה שלהם.

בחלל הזוגי הכל צף. אם יש תקשורת טובה בין בני הזוג יהיה קל יותר. אם לא, מתחיל הסדק. תקשורת בינאישית ובפרט ניהול ויכוח והתמודדות עם דעה שונה שהם שגרה בחיי זוגיות אינם נלמדים כלל – לא במסגרת בית הספר ולא במסגרת לימודים אקדמיים. אומנות ניהול ויכוח ומיומנויות תקשורת הם בסיס הכרחי לעיצוב אווירה בין בני הזוג ובני הבית. ברגע שזוג לומד את המיומנויות הללו הוא הופך לצוות שמסוגל ליצור מציאות חדשה. בדיוק לשם כך מיועד הקורס הדיגיטלי שלי קורס לתקשורת זוגית. הקורס מאפשר ללמוד לדבר על הדברים גם הכואבים כך שהצד השני באמת יוכל להקשיב ולשמוע. וגם – להגיד מה שמפריע לנו.

בגידות – משבר גיל הארבעים

משבר אמצע החיים מתאפיין בבגידות. ניהול חיים בסתר גם לפני היוודע דבר הבגידה קשים מאוד לשני בני הזוג. הסיבה לכך היא שבן הזוג הבוגד חיי בחוסר אותנטיות, מסתיר, בטוח בדרך כלל שאהבת חייו האמתית מחוץ לבית או לפחות מרגיש שמצא מישהו שמבין אותו. הדבר יוצר מתח רב ואווירה קשה בבית. כאשר הבגידה מתגלת יש בדרך כלל התפרצויות וכעס עצומים. בן הזוג הנבגד מאבד אמון וחושד בבן הזוג הבוגד בכל צעד ושעל. זו תקופה מאוד סוערת סביב משבר אמצע החיים ומלווה במתח ואווירה קשים ביותר בבית. גם הילדים סובלים מאוד בתקופה זו.

פעמים רבות הדרך היחידה היא ייעוץ זוגי. קשה מאוד לסלוח אבל אם רוצים להמשיך יחד, אם מבינים שהישועה לא תגיע מבחוץ – חייבים ללמוד מיומנויות חדשות. בכל תהליך זוגי וגם במצבי בגידה הדבר הבסיסי ביותר שנדרש הוא תקשורת. תקשורת בינאישית ובפרט ניהול ויכוח והתמודדות עם דעה שונה שהם שגרה בחיי זוגיות אינם נלמדים כלל – לא במסגרת בית הספר ולא במסגרת לימודים אקדמיים. אומנות ניהול ויכוח ומיומנויות תקשורת הם בסיס הכרחי לעיצוב אווירה בין בני הזוג ובני הבית. ברגע שזוג לומד את המיומנויות הללו הוא הופך לצוות שמסוגל ליצור מציאות חדשה. בדיוק לשם כך מיועד הקורס הדיגיטלי שלי קורס לתקשורת זוגית. הקורס מאפשר ללמוד לדבר על הדברים גם הכואבים כך שהצד השני באמת יוכל להקשיב ולשמוע. וגם – להגיד מה שמפריע לנו. 

גורמים למשבר גיל 40

  • מוות של הורים או של אדם קרוב
  • הבנה שלפחות מחצית הדרך כבר אחרייך ואיתה הרצון למצות פוטנציאל אישי
  • שינויים פיזיולוגיים והורמונליים
  • בעיות בזוגיות
  • התבגרותם של הילדים

שינוי קריירה בגיל 40

עכשיו הגיע תורי! זה המשפט הכי נשמע מאנשים שרוצים לעשות שינוי קריירה סביב משבר אמצע החיים. הוא מצטרף לרצון חזק בסיפוק מעבודה ולצורך בהגשמה אישית. אתם מוזמנים לחפש ביו טיוב את הסרטון שלי “איך משנים קריירה באמצע החיים” בו אני מפרטת על ארבעה נושאים שכדאי לבדוק לפני שעושים שינוי קריירה.

האם משבר אמצע החיים קורה גם אצל גברים וגם אצל נשים?

משבר אמצע החיים אינו מוגבל למין מסוים. גברים ונשים כאחד עלולים לחוות תקופה של בחינה וספק. בעוד שהתגליות האישיות והחוויות יכולות להיות שונות, המניעים הבסיסיים – כמו חיפוש אחר משמעות, התמודדות עם סוגיות של הזדקנות, ורצון לעשות שינויים בחיים דומים. נשים וגברים יכולים לדאוג לגבי קריירה והישגים מקצועיים, להתמודד עם שאלות לגבי איזון בין קריירה למשפחה, רצון להגשמה עצמית מחודשת והתמודדות עם שינויים ביולוגיים. אצל נשים, משבר אמצע החיים קשור גם לשינויים הורמונליים בגיל המעבר.

לסיכום

משבר אמצע החיים הוא תופעה מורכבת שנגרמת משילוב של גורמים פיזיים, רגשיים, רוחניים, משפחתיים וסוציואקונומיים.

התמודדות עם המשבר דורשת הבנה עצמית. תמיכה ולעיתים גם עזרה מקצועית. בסופו של דבר, המטרה היא לא רק לעבור את המשבר אלא גם לצמוח ממנו.

זה הזמן לפתח מודעות עצמית חדשה ולהתחבר לערכים ולחלומות שמובילים לשביעות רצון ומשמעות גבוהה יותר בחיים. לקבלת עזרה ממני, יש למלא את שאלון כאן.

משבר אמצע החיים אינו נקודת סיום, אלא נקודת מוצא למסע חדש. הוא מציע הזדמנות להעמיק את ההכרה עם עצמנו, לבחון מחדש את מה שחשוב לנו באמת, ולבסס מחדש את מסלול חיינו בהתאם לתובנות אלו. זו הזדמנות לגלות דרכים חדשות וליצור תכניות חדשות שתהיינה רלוונטיות יותר לאדם שאנו היום.

עם עזרה מקצועית ניתן לנהל את המשבר בצורה בריאה ובונה. בתהליך אציע תובנות חדשות, אעזור בהבנת החוויה שלך, ואלמד כלים פרקטיים להתמודדות ולצמיחה. 

לפגישה ראשונה יש למלא שאלון כאן 

קראו עוד:

אימון אישי לחיים (קואצ’ינג)

קורס תקשורת זוגית אונליין

זוגיות במשבר

סדנאות

קואצ’ינג

אימון קריירה

אימון אישי לתקשורת זוגית

קואצינג (Coaching)

חשיבה חיובית

קואצ’ר או פסיכולוג

סגור לתגובות.