fbpx

הרגלי אכילה של ילדים ונוער – השמנה, הפרעות ודיאטות

5/5 - (1 vote)

תקופת הילדות והנעורים מתאפיינת בגדילה והתפתחות. בתקופה זו יש למזון השפעה עצומה על בריאות הגוף (ואם תקראו עד הסוף אז תגלו שגם על הנפש). בתקופה זו נרכשים הרגלים רבים אשר מעצבים את מה ואיך שנהיה כבוגרים. בין היתר נבנים הרגלי התזונה והאכילה אשר מלווים אותנו במהלך החיים.

מלבד היותי מאמנת אישית לחיים (קואצ’ר) ומטפלת גוף נפש – אני אמא לשלוש בנות בגילאים 10, 6 ו-2. אורח חיים בריא הכולל ספורט ותזונה בריאה בוער בעצמותיי עוד מהילדות שלי. 

כשאני מאחרת חברות של הבנות שלי או פוגשת ילדים של חברים. אני פוגשת בילדים וילדות שלא זזים מהטלפון, שלא אוכלים ירקות ומתעקשים על “אוכל” מתועש דמוי פיצה, ביסלי וקולה.

תזונת ילדים ובני נוער

על בסיס מחקרים רבים יותר מ-%40 מכלל הילדים בארץ צורכים שתייה ממותקת על בסיס יום-יומי. שיעור דומה של הילדים צורכים ממתקים על בסיס יומ-יומי. מעטי מעטים אוכלים ארוחת בוקר ואלו שכבר כן אוכלים – עושים טובה ואוכלים “דגני בוקר” שזה, אלוהים יודע מה יש שם, בציפוי סוכר.

דיאטות בקרב בני נוער

בחברה המערבית הפך הרזון להיות סמל ליופי, לנעורים ולקוליות. עודף משקל והשמנה נתפסים בצורה שלילית ביותר.

על פי מחקרים כשליש מכלל הבנות בגיל העשרה חושבות שהן שמנות מדי.

עם זאת הרוב המכריע חושבים שהם “נראים טוב”. כלומר, הדימוי הכללי טוב משמעותית מדימוי הגוף של הנוער.

למעלה מרבע מכלל הנערות עושות דיאטה להרזיה וגיל בה הן מתחילות הולך ויורד ל-10 שנים. נכון שיש לא מעט נערות מלאות, אך זה רחוק מאוד מ-25% .משמעותו של נתון זה הוא שנערות רבות שמשקל גופן תקין חושבות את עצמן בכל זאת לבעלות עודף משקל וחותרות למשקל גוף נמוך מהרצוי. דימוי גוף בקרב בנות ונשים בכלל הוא נקודת תורפה של ממש. קראי עוד אודות העצמה נשית.

הפרעות אכילה

הפרעות אכילה הן מחלות המתאפיינות בהתנהגות אכילה בעייתית באופן קיצוני. שתי הפרעות האכילה הרווחות ביותר הן אנורקסיה ובולימיה. בעשורים האחרונים חלה עלייה ניכרת בשכיחותן של הפרעות האכילה בקרב נשים, ובפרט בקרב מתבגרות, שהן כיום הקבוצה החשופה ביותר להתפתחות של הפרעות אכילה.

נערות בגיל ההתבגרות הן קבוצת סיכון מיוחדת לפיתוח הפרעות אכילה, שכן בגיל זה גוברת הרגישות נמצא כי בתקופת המעבר לחטיבת לסטנדרטים ולנורמות החברתיות ועמה גם הצורך באישור חברת.  הביניים יש סיכון מוגבר לפתח דפוסי חשיבה שליליים על מראה הגוף, והפרעות אכילה.

השמנה בגיל הילדות והנעורים

לעודף משקל של ילדים יש גורמים פיזיולוגיים, גנטיים, מטבוליים וסביבתיים.

גורמים סביבתיים:

  • סגנון חיים הכרוך בפעילות גופנית: ילדים מבלים שעות רבות בטלפון, מחשב וצפייה בטלוויזיה.
  • הרגלי תזונה אופייניים לתרבות המערבית בתקופה האחרונה, המביאים להשמנה:
  • צריכת Fast Food – בחוץ ובבית
  • צריכה מוגברת של משקאות עתירי קלוריות, ובהם משקאות מוגזים ואלכוהול (אינני מכסה במאמר זה את הנושא הכואב הזה. הוא מחייב מאמר נפרד)

נזקים הנובעים מהשמנת ילדים ובני נוער

ישנם נזקים פיזיים רבים הנובעים מהשמנה. השמנה גורמת למחלות, להפרעות ולנזקים נפשיים וחברתיים.

נזקים חברתיים ונפשיים

 

דרכי התמודדות עם הרגלי אכילה לקויים ועם השמנה של ילדים ובני נוער

  • הורים! – לשמש דוגמה אישית להרגלי אכילה נכונים. כן, זה אומר להיגמל מקולה, להוריד בממתקים ו”זבל” אחר שאתם צורכים. עם זאת, יש להיות מאוד רגישים כלפי הילדים – יש להנהיג את השינוי ולא לכפות אותו בצעקות והשפלות. יש להשאיר בידי הנער או הנערה את השליטה וההחלטה על מה וכמה הם אוכלים. עם המודעות לתזונה נכונה יהיה לילדים יכולת בחירה.
  • מומלץ שלא להגביל את תזונת הילדים מטעמי דיאטה, כי הדבר עלול להגביר הסיכוי להתפתחות הפרעות אכילה בשלב מאוחר יותר
  • פעילות גופנית: חד וחלק. מי שרוצה טלפון או מחשב יתכבד לבחור חוג ספורט. יתרונות של חוגים ותחביבים לבניית ביטחון, דימוי עצמי והרגשה טובה – במאמר נפרד
  • תמיכה נפשית ובניית ביטחון העצמי. אל תשכחו שהכל בראש – שנערות רבות שמשקל גופן תקין חושבות את עצמן בכל זאת לבעלות עודף משקל וחותרות למשקל גוף נמוך מהרצוי. יש לתמוך ולאפשר בניית דימוי עצמי וביטחון עצמי גבוהים

נערות רבות במקום לפנות לאורח חיים בריא פונות למגוון דיאטות חולניות – דיאטת כאסח, דיאטת חלבונים, דיאטה ללא פחמימות, דיאטת כרוב, דיאטת אטקינס, דיאטת אורז ואף לוקחות כדורי הרזיה.

על אף שתהליך בזה יכול להוביל להרזיה מהירה תוך פרק זמן קצר – הוא לא בר קיימא, כלומר מהר מאוד המשקל חוזר. זאת, מאחר ולא השתנו הרגלים ודפוסים.

אורח חיים בריא משמעו שינוי הרגלים ושינוי דפוסי חשיבה.  לפרטים  צרו קשר 

 

קרא עוד:

אימון לדיאטה מהראש ואורח חיים בריא

 

 

סגור לתגובות.