fbpx

ייעוץ זוגי: הזדמנות אחרונה לאהבה – דעה אישית – אלינור גורנשטיין

5/5 - (2 votes)

בשבועות אחרונים עם ישראל נחשף בפריים-טיים לייעוץ זוגי בהנחייתו של ד”ר צחי בן ציון. “הזדמנות אחרונה לאהבה” הינה תוכנית ריאליטי שמנסה להחזיר למסלול הזוגיות זוגות הנמצאים במשבר זוגיות; זוגות שכבר החליטו, לכאורה, להיפרד.

ייעוץ זוגי: לא חייבים להסכים אך מוכרחים לכבד

כמי שמייעצת לזוגות מזה שנים אני שמחה מאוד שנושא הייעוץ הזוגי מגיע סוף כל סוף לפריים טיים. עם כל הכבוד לתוכניות אחרות המקדשות זמרים, כוכבים נולדים, שפים, שלא נדבר על “האח הגדול” – הגיע הזמן לשים זרקור על נושא הזוגיות שכל כך כואב לרבים. כשליש מהזוגות בישראל מתגרשים. כמחצית מהזוגות בתל אביב מתגרשים וזה ממש לא אומר שהזוגות הנותרים חיים בהרמוניה ובכבוד.

כשהעולם המערבי מנסה להנחיל את המחשבה שיותר בחירה -> יותר אפשרויות -> יותר חופש – > יותר אושר  אנשים רבים נתקעים במעגל הסיפוקים המידיים וזוגות רבים נפרדים עוד לפני שמיצו את הדרכים האפשריות לחיים זוגיים. הצרה היא שהיצרתיות הקוגניטיבית שלנו ובעצם האושר הזוגי תלוי, לעיתים, דווקא בגבולות ברורים, בראיה שאין מלבד הבן זוג הנוכחי. 

המחקר בעולם וגם מניסיון האישי מרבית בעיות הזוגיות קשורות ליכולות התקשורת של בני הזוג. גוטמן בספרו the Marriage Clinic טוען ש”כל הגורמים המכשילים נישואים כבר נמצאים שם בדקות הראשונות של הוויכוח של בני הזוג”. כלומר, אמור לי מה סגנון התקשורת שלך ושל בן/בת הזוג שלך ואומר מה איכות הקשר שצפוי לכם. היום כמעט ששום מסגרת (למעט מסגרות דתיות) אינה מלמדת תקשורת בין אישית. הגישה האינידיבואליסטית מובילה כל צד לראות את צדקתו בלבד ולהאשים את השני. הבשורה המרה היא שבעיה המובילה להיפרד מבן זוג אחד תוביל, ללא טיפול מתאים, לאותן הבעיות עם בן הזוג הבא.

ייעוץ זוגי עם אלינור גורנשטיין

בשורה התחתונה אסכם את יסוד הזוגיות בלא חייבים להסכים אך מוכרחים לכבד.

 

הזדמנות אחרונה לאהבה: דעה אישית

אני מקווה שהצלחתי עד כה להבהיר עד כמה אני שותפה לחשיבות העיסוק בנושא ומה הגישה שלי אליו במספר מילים. כעת, אני רוצה להתייחס למספר היבטים שמעסיקים אותי בתוכנית הזדמנות אחרונה לאהבה:

  • חשיפה נפשית אל מול המצלמות – האם זה אפקטיבי? שיקום זוגיות של זוג נשוי שהחליט להיפרד דורש שינוי דפוסים וחשיפה נפשית עמוקה ביותר. עם כל הכבוד לפתיחות והמוכנות להתערטל רגשית אל מול המצלמות, יש מצבים בהם הפתיחות האמיתית והיכולת לגעת בפצעים העמוקים תגיע במרחב סגור ודיסקרטי. כמובן שאותה פתיחות תלויה גם בכימיה עם המטפל או היועץ פה נראה שצחי בן ציון מצליח לגעת במקצועיות גבוהה.
    למרות שהאמת משחררת, לא נכון בעיניי להיחשף ולשפוך רפש אחד על השני לעיניי כל. הזולת לא תמיד משמש כקבוצת תמיכה למרות שהיינו רוצים כן. 
  • התוכנית מציגה כאילו מדובר במספר מצומצם של מפגשים עם היועץ. לאחר עריכה מתוקתקת זה נראה תהליך קצרצר עד כדי קסם. האמת היא שזוגות הנמצאים לפי גירושים ומעוניינים לחזור, להישאר יחד ולתת הזדמנות אמיתית לזוגיות צריכים לעבור דרך שכוללת לא פעם גם סדרה ארוכה למדיי של מפגשים ולפעמים הם עוברים אותה עם כמה מטפלים שונים. יותר מזה, העבודה רבה הרבה יותר ביישום בבית 
  • היבט שהתוכנית מבליטה הוא המחיר הכלכלי של הגירושים. היבט כלכלי הוא אחד מההיבטים שיש לקחת בחשבון אבל לא צריך לקדש אותו. היכולת של בני הזוג לקיים תקשורת מכבדת ולגדל בית שבו הדור הבא ינהל יחסים מעצימים חשובה שבעתיים.

זוגיות במשבר

ליוויתי זוגות רבים בדרכם לזוגיות מחודשת. ליוויתי גם זוגות רבים אחרים להיפרד. ההחלטה תמיד בידיים שלהם. הסוד לזוגיות מתחיל בתקשורת מכבדת.

אם אתם מתכוונים להישאר יחד, יש לי תשובה בשבילכם. אני אלמד אתכם כיצד לתקשר כך שתוכלו להקשיב, לדבר באותנטיות מבלי לפגוע ולתרגל איך לעבוד כצוות זוגי על אף שלא מסכימים. אתם תראו איך המשבר שלכם הופך לנקודת צמיחה מטורפת של כל אחד מכם לחוד ובחיים שלכם כזוג.

 

יציאה ממשבר הזוגיות

יועצת זוגית מומלצת

 

סגור לתגובות.