fbpx

טיפול פסיכולוגי או אימון אישי?

5/5 - (7 votes)

טיפול פסיכולוגי או אימון אישי – דומה ושונה

אחת התפיסות המוטעות בנוגע לאימון אישי היא שזה “סוג של תהליך פסיכולוגי קצר מועד”. במאמר זה אעמוד על הדומה והשונה בין אימון איש לטיפול פסיכולוגי

מחד, מטרת אימון אישי וטיפול פסיכולוגי זהה – לעזור ללקוחות שלהם לבצע שינויים חיוביים בחיים. מאידך, אימון אישי וטיפול פסיכולוגי הם תהליכים שונים במהות ובתפיסה שלהם. המניע וההשראה של האימון האישי הוא לאפשר ללקוח לזהות את מטרותיו בדגש על החוזקות שלו ולאמן אותו להשיג את מטרותיו. אימון אישי הוא תהליך המיועד לסייע להגדיר תכנית הפעולה לעמידה ביעדים שמטרתם הגשמה,  בעוד שטיפול פסיכולוגי מתמקד בהחלמה וריפוי מבעיות נפשיות.

טיפול פסיכולוגי או אימון אישי? צפו כעת:

גישת האימון האישי

באימון אישי, הלקוח עובד עם מאמן על מנת להבהיר מטרות ולזהות מכשולים על מנת ליצור תוכנית פעולה להשגת תוצאות רצויות בחייו. אימון אישי נועד להניע את המתאמן לכדי פעולה במציאות ליצירת התוצאה המבוקשת. האימון אישי נועד לאפשר למתאמן להבין את הרצונות והצרכים, לחבר הרצונות והצרכים לדרך חיים. עובדים על ה”איך”.

 

גישת טיפול פסיכולוגי / ייעוץ פסיכולוגי

בטיפול או ייעוץ פסיכולוגי, המטפל מנתח את העבר של הלקוח על מנת להבין התנהגות בהווה. השאיפה היא לחקור ולהבין את התת-המודע והלא-מודע. מטרת הטיפול הפסיכולוגי היא  להביא את המטופל לתובנות לגבי דפוס התנהגותו או דרך חייו. הטיפול הפסיכולוגי מתמקד יותר ב”למה”.

מימוש עצמי והגשמה עצמית

נקודת המוצא בקואוצ’ינג

לפי הקואוצ’ינג: יכולותיו, מיומנויותיו והמשאבים אותם צבר המתאמן במהלך חייו הם הבסיס הטוב ביותר להצלחתו בעתיד. האימון ממנף את המשאבים הקיימים בצורה ממוקדת ויצירתית כדי להביא לרמת ההצלחה הגבוהה ביותר האפשרית.

טיפול פסיכלוגי, הוא תהליך שבו המטופל עובד עם פסיכולוג כדי לאבחן ולפתור בעיות, אמונות, התנהגויות ותגובות. הרעיון בבסיס הטיפול הוא להתמקד בעבר, בטראומות ולשנות הרגלי הרס עצמי. במובן זה, הטיפול הפסיכולוגי מתמקד בעבר ובהתבוננות פנימית וניתוח.

משך האימון האישי

אימון אישי תחום בזמן, ומחויב לתוצאות. אימון אישי יכול להיות ארוך או קצר טווח, תלוי לאן התמאמן שואף להגיע ומה הוא רוצה להשיג בדרך.

טיפול פסיכולוגי יכול להמשך שנים ארוכות, ומבלי להתחייב לתוצאות.

הקשר בין איש מקצוע ללקוח

הקשר שאימון אישי מעודד הוא בין המתאמן וחזונו, כאשר המאמן הוא “מאפשר” דרך.

טיפול פסיכולוגי נשען על קשר רגשי שבין המטפל והמטופל כתשתית ליצירת יחסי אמון.  

אימון אישי ככלי חשיבה ומקור 

באימון אישי, חשיבה תוצאתית. מגדירים את התוצאה בהתאם לצרכים של המתאמן או הארגון, וממנה גוזרים את הכלים המתאימים להשגתה. אימון אישי הוא מולטידיציפלינרי ובכך ייחודו. הוא מורכב מכלים מוכחים ומנצחים משבעה תחומי ידע: ניהול, שיווק, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, פילוסופיה, מנטורינג וספורט.  

בטיפול פסיכולוגי – ההיסטוריה של המטופל. הטיפול הפסיכולוגי נגזר ושייך לתחום הנפש.  

ליווי אישי להצלחה בקריירה

מה לבחור, פסיכולוג או מאמן אישי?

ההחלטה אם לבחור בטיפול פסיכולוגי או באימון (קואצ’ינג) אישית מאוד.  

מאמן אישי לחיים ידריך על ידי:

  • הבהרה והשגת מטרות אישיות ומקצועיות

  • יצירת תוכנית עסקית

  • עבודה לשיפור מיומנויות תקשורת

  • השגת עצמאות כלכלית וביטחון

  • השגת איזון בעבודה ובחיים

  • פתיחת עסק חדש או גידול של העסק הנוכחי

מטפל או פסיכולוג יתמקד בשיחות על:

  • מחלות וטראומות עבר

  • חקירת מערכות יחסים

  • מה משפיע על היכולת שלך לתפקד בבית או בעבודה

  • התמודדות עם אובדן של אדם, הפסד עבודה ורגשות קשים

למרות שמגיעים  לאימון אישי ולפסיכולוגים אנשים עם בעיות דומות, העבודה בתהליך שונה. על מנת לקבל את הדרך המקצועית הנכונה לך, חשוב לדעת איזה סוג של הדרכה יעזור ויתאים לך, לבדוק כימיה עם איש המקצוע ואף לנסות 2-3 פגישות.

התהליך שלי אינו אימון אישי קלאסי ואינו טיפול פסיכולוגי. אם אתם מעוניינים בפסיכולוג תוכלו לחפש באחד הפורטלים של פסיכולוגים, כמו “פסיכולוגים בכל הארץ”. על אף שסיימתי לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה והתמחיתי כמאמנת אישית (קואצ’ר בשפת העם או קואצ’) וארגונית, נמשכתי לשילוב בין גוף לנפש והעמקתי אותו בלימודי גוף נפש ורפואה טבעית. אני מאמינה כי תהליך שלם יותר הוא תהליך שמשלב בין הכלים מעולם הקאוצ’ינג ולבין אלו מעולם הטיפולי. מתוך כך, החשיבה והגישה שלי היא אימונית ובעת הצורך אני משלבת כלים טיפוליים. אני מאמינה שאנחנו עוצרים בנקודות משמעותיות והבנת הסיבה עוזרת מאוד להמשך הדרך ולתוצאה הרצויה. לכן, במקום בו יש צורך להעמיק ולהבין התנהגות חוסמת יש בידיי הכלים הנכונים ליציאה מהמשבר. בשנים האחרונות ייסדתי שיטה משלי שנקראת “סדר פנימי חדש”. עוד על השיטה שלי ניתן לקרוא כאן.

 למידע נוסף על סדר פנימי חדש לקריירה וזוגיות, צרו איתי קשר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *