fbpx

משמעות החיים על פי ויקטור פראנקל

3.4/5 - (5 votes)

מהי משמעות החיים? שאלה שנשאלת על ידי בני אדם במשך מאות שנים. ויקטור פראנקל, האמין שמשמעות החיים חשובה ביותר לאדם ולבריאותו. תורת הלוגותרפיה שייסד התבססה על אמונה זו. גישתו עיקרית וחשובה בטיפול הפסיכותרפי ובאימון אישי.

פראנקל שרד את השואה. פרט לאחותו כל משפחתו הושמדה. כדי לשמור על שפיותו, להתגבר על הטראומות, ולהחלים מטיפוס החליט שיעביר את התובנות לעולם. כך תאר בספרו “האדם מחפש משמעות”. (רב-מכר בינלאומי)

לאחר המלחמה הקים את מכון הלוגותרפיה. קיבל 29 תוארי “דוקטור לשם כבוד”. היה חבר באגודת המדעים האוסטרית. בעל תג מדריך טיפוס הרים במועדון אלפיני. שלושה נתיבי טיפוס קרויים על שמו. ב־1975 קיבל אזרחות כבוד. נפטר בשנת 1997 בגיל 92.

ספריו שתורגמו לעברית:

  • האדם מחפש משמעות
  • הזעקה הלא נשמעת למשמעות
  • השאיפה למשמעות
  • האל הלא מודע: פסיכותרפיה ודת
  • הרופא והנפש

רוח והשראה במחנות הריכוז

כדי לשמור על שפיותו שאף להרצות על “החוויות הפסיכותרפיות במחנות ריכוז”. עוד בנעוריו האמין, כי כל אחד זקוק ליעד בחיים. סבלו הגדול העצים את תפיסתו. הוא טען שכל בני האדם חופשיים. הנאצים יכלו לשלוט בגופו. אך לא בנפשו. את החופש להרגיש ולחשוב אי אפשר לקחת מאיתנו.

פראנקל העדיף לדבר על הפוטנציאל האנושי במיטבו. בשל הסכנה שהאדם יסחף לפוטנציאל במרעו. “הלוגותרפיה מדגישה את המימד הרוחני הייחודי והנעלה של האדם. בממדים ביולוגיים האדם הוא עדיין בגדר חיה.” בזמנים הקשים ביותר הוא ראה ביטוי לרוח האדם. ליכולת חירותו האנושית. “האדם הוא זה שהמציא את תאי הגזים. אך הוא גם זה שנכנס אליהם קוממיות. ותפילת ‘שמע ישראל’ על שפתיו”.

משמעות החיים לפי פראנקל

פראנקל דיבר על משמעות בהקשר של הגשמה אישית. הוא דיבר על מציאת מטרת על. מטרה שתניע את האדם. תתן לו סיפוק מעצם הגשמתה. הבנה של האדם את עצמו ואת ייעודו, תתן לו כוח להתמודד עם סבל ומצוקה קשים.

הוא דיבר על הקשר בין מצב נפשי לחוזק הגופני. דיכאון, שעמום, תוקפנות והתמכרות הם סימפטומים של חוסר משמעות. לא בעיות שעומדות בפני עצמן.

עוד את אחריותו של אדם לחקירה פנימית. למצוא את המשמעות שאליה ישאף ויחתור. שם ייפתרו הבעיות האישיות. 

ועכשיו אליך

משמעות החיים היא נושא חשוב ורלוונטי לכל אדם. היא יכולה לסייע לנו למצוא מטרה ותכלית. להתמודד עם אתגרים וקשיים. מחקרים מוכיחים כי אנשים שמצאו משמעות סובלים פחות. הם יותר מאושרים, בריאים ומצליחים.

אדם המוצא סיפוק בעבודתו. המאמין בתרומתו לחברה. מוצא משמעות בחיים.

אדם שמקפיד על יחסים קרובים עם בני משפחתו וחבריו. מקדיש זמן ותשומת לב לקשרים האלה. מוצא משמעות בחיים.

אדם שמצליח להתמודד עם מחלה קשה. להתמודד עם אובדן של אדם אהוב. למצוא דרך לצאת מהמצב חזק יותר. מוצא משמעות בחיים.

אם קשה לך כרגע, כדאי לפנות לעזרה מקצועית. אימון אישי יעזור לך להבין מה משמעותי עבורך. אין צורך לסבול. עושים תהליך אישי ומתקדמים. מתחילים  כאן 

סגור לתגובות.