fbpx

אימון למימוש עצמי

Rate this post

 “אם אתה מתכוונן להיות פחות ממה שאתה מסוגל להיות, סביר להניח שתהיה אומלל כל חייך.” אברהם מאסלו.

מהו מימוש עצמי?

“כל פריצת דרך אישית מתחילה בשינוי אמונות.” אנטוני רובינס

הרעיון של מימוש עצמי והעצמה אישית נעוץ בחיבור למקום הטבעי בתוכנו בו אנו מרגישים בטוחים ומאירים. בפסיכולוגיה מדברים על ארבעה מרכיבים להעצמה ומימוש עצמי:

  1. תחושת משמעות (Meaning) : הערך שאנו מייחסים למה שאנחנו עושים.
  2. אוטונומיה (Self-determination) : תחושת החופש הפנימי ליזום.
  3. השפעה (Impact) : המידה שבה אנחנו משפיעים על התוצאות בחיינו.
  4. מסוגלות (Competence) : האמונה שלנו ביכולת של עצמנו.

אימון למימוש עצמי

הרעיון של מימוש עצמי הוא לפתח יכולת וכישרון להגשים את השאיפות, לגרום לאדם לצמיחה אישית בתחום הקריירה, זוגיות ובתחומים נוספים. שהרי קיימת בכל אדם הנטייה המולדת, הטבעית לרצות לממש עצמו ממניעי הסביבה והרצון לחיות טוב ובכבוד. זאת ניתן לבצע ע”י הגשמת ה”אני”, מימוש עצמי, התגברות על פחדים וחששות, מיצוי הפוטנציאל הגלום בנו. 

 

העצמה אישית עוסקת במימוש מקסימלי ובהרגשת סיפוק בהיבטים של החיים. קשיים ואתגרים אישיים, חברתיים, בריאותיים, תעסוקתיים מגבילים לעיתים את יכולתינו למימוש עצמי מיטבי, וכך התפתח לו תחום הדרכה שמאמין כי סיוע מאיש מקצוע יכול לשפר את יכולתו של אדם לקחת אחריות על חייו, ולעשות את הבחירות הנכונות לו, תוך חיזוק העצמי שלו והפחתת התלות שלו באנשים אחרים.

האם אני זקוק לאימון למימוש עצמי?

אם התחושות המלוות אותך לאורך זמן הן  תחושות “מורידות” כמו: פחד, עצב, פחד, חרדה בושה, כעס סביר להניח שזה לא המקום המיטבי עבורך. אימון מימוש עצמי יעזור לך להתמקד שוב ושוב במקומות החזקים ולהתנהל מהם.

ע”י הרחבת הדימוי שלך, אתה מרחיב את גבולות הכישורים והמסוגלויות שלך.” מקסוול מאלטס.

איך אימון למימוש עצמי מעצים את המתאמן?

האימון הוא כלי להעצמה אישית. ככזה, הוא מתאים לאנשים שמתפקדים היטב ורוצים לשפר את איכות חייהם. בעוד התהליך הפסיכולוגי מסייע רבות להעלאת המודעות העצמית, האימון עוזר למתאמן להוציא מן הכוח אל הפועל את תובנותיו לגבי עצמו, ולהשתמש בכלים העומדים לרשותו כדי להשיג פריצת דרך, תחושה של מימוש עצמי, העצמה ומיטביות.

באמצעות שאלות המעבירות את מוקד השליטה אל המתאמן, בוחנים המאמן והמתאמן את תפיסת המסוגלות העצמית שלו, ומציעים דרכים חדשות לפעולה שלא ננקטו עד כה. יוצרים “מפת תוצאות” הכוללת הנחיות מעשיות להשגת תוצאות טובות יותר בתחום  (כ”ץ, 2005) ותומכים בה במעגל התנסויות המסייעות למתאמן להוציא את מטרותיו לפועל.

תהליך האימון מטפח את תפיסת המסוגלות העצמית בכך שהוא מעצים את אמונתו של האדם ביכולתו להגיע לשליטה על אירועים שמשפיעים על חייו. כמו ביכולת לגיוס מוטיבציה, משאבים ועשיית פעולות הנדרשות על מנת להצליח בבייצוע המשימות.

העצמה אישית מקדמת תחושת אוטונומיה וחופש

לאדם יש צורך לממש את חופש הבחירה והאחריות על חייו. בשלב הראשון באימון אישי, מתמקדים במסע הכרות עם ערכי המתאמן. לאחר מכן, מבינים את מידת ההשקעה בתחומי החיים השונים, (כגון: בריאות, יחסים, קריירה, התפתחות אישית, משפחה, ניהול פיננסי וכו’). אוספים את כל הכישורים, המיומנויות וההתנסויות של המתאמן המשמשים לבניית הייעוד והחזון האישי.

החזון האישי המלהיב, המניע, והמתאים ביותר לערכים, לאהבות, לגורמי האושר, לכישורים וליכולות של המתאמן. חזון זה שהתגבש תוך כדי התהליך הפנימי עונה למעשה על הצורך הבסיסי של המתאמן לאוטונומיה. מי שמממש את חזונו חש חוויה עמוקה של הגשמה עצמית המלווה בתחושת שלמות, והרמוניה פנימית.

בנוסף לכך,  מושם דגש רב על התמודדות עם חסמים מעכבים כגון: פחד מכישלון, הישארות באזור הנוחות, עיסוק בסמלי סטאטוס שלא תורמים לאושר, סיפוק צרכים מיידי, ריצוי ועוד.

העצמה אישית מסייעת לפתח יכולת פרואקטיבית

סטיבן קובי, מגדיר בספרו “שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד”  את המושג פרואקטיביות. הוא מתייחס לכך שכבני אדם אנו אחראים לחיינו ושהתנהגותנו היא פועל יוצא של החלטותינו ולא של התנאים שבהם אנו נתונים. בכך הוא מסכים עם העיקרון היסודי שגילה ויקטור פראנקל לגבי טבע האדם והוא, שבין הגירוי לתגובה יש לנו את החופש לבחור.

“התרחק מאנשים המזלזלים באמביציות שלך. אנשים קטנים נוהגים לעשות זאת. אנשים גדולים באמת גורמים לך להרגיש שגם אתה יכול להיות גדול כמוהם”. מארק טווין

 

כל אימון למימוש עצמי מתחיל בפגישת ייעוץ. לקביעת פגישה יש למלא שאלון כאן 

הקורס המלא סדר פנימי חדש

קורס תקשורת זוגית

להזמנת הרצאות וסדנאות

סגור לתגובות.