fbpx

מה לעשות ומה לא לעשות בזמן התקף חרדה

5/5 - (1 vote)

מהי חרדה? מהם סימפטומים של חרדה?

בפוסט הבא אני מביאה סרטון קצר על חרדה והסימפטומים שלה ואחריו אפרט חוקים פשוטים של עשה ואל תעשה בזמן התקף חרדה.

 

 

המשיכו לנשום

בזמן התקף חרדה יש הרגשה של חנק. הרגשת החנק היא רק הרגשה, זה לא באמת שאתם נחנקים. חשוב לזכור זאת בעת התקף, ולהמשיך לנשום רגיל. אם אתם מרגישים שיש רצון לנשום מהר יותר או עמוק יותר, הרגיעו את הנשימה ע”י כך שתנשמו לאט יותר. נשימה מואצת, מהירה (כמו נשימה בעת התקף חרדה) ממשיכה לאותת לגוף שהוא במצב לחץ כי היא כשלעצמה מלחיצה. מי שאינו מורגל לנשום נשימות עמוקות וארוכות ויתרגל נשימות כאלו עכשיו יכול להיכנס ללחץ מהתחושה החדשה של “עודף באוויר”. הוא יכול לראות פתאום נקודות שחורות, להרגיש סחרור לא נעים בראשו, טשטוש או תחושות של נימול בגפיים. ההתקף יעבור, ותעזרו לעצמכם אם תמשיכו לנשום רגיל למרות תחושת הבהילות והמחנק.

אל תאכלו מתוק

אין שום קשר בין אכילת ממתקים או סוכרים להתקף חרדה. אנשים חושבים שאם הם יאכלו משהו מתוק הם לא יתעלפו ולא יתמוטטו, ואז הם אוכלים שוקולד או שותים מיץ ממותק ובכך הם מוכיחים לעצמם שלא התעלפו בגלל המתוק שאכלו. חשוב להבין שההרגשה בזמן התקף היא של אפיסת כוחות, כאילו הולכים להתעלף יחד עם דופק מואץ ויובש בפה, וזה נורמאלי. במקרה שחווים קושי חוזר ונשנה בהתמודדות עם ההרגשות הלא נעימות הללו יש לפנות לטיפול. בטיפול תוכלו לרכוש דרכי התייחסות חדשות להרגשות הפחד המוכרות ובאמצעותם לחזק את החוסן הנפשי שלכם.

היו עם התחושות

כמה שהן מפחידה ולא נוחות מומלץ להיות עם התחושות ולא לנסות “לברוח” מהן. ההתקף הוא דבר זמני והוא יעבור. למרות שהתחושות לא מוכרות, יש לזכור שזה חלק מהעצמי, שיהיה פה בין אם ניתן לו מקום ובין אם לא. החיבור שלך עם עצמך מתבטא בהכרת החלקים הלא “נעימים” הללו.

מתי מומלץ ללכת לטיפול בחרדה?

רצוי להכיר את סממני החרדה על מנת שיהיה אפשרי לזהותם ולטפל בהם בהתאם. החרדה מתברר, היא תופעה לא מדוברת, למרות שהיא נפוצה מאוד, היא שכיחה אצל מבוגרים וילדים, בריאים ומתפקדים. מקור החרדה לא תמיד ברור. היא יכולה להתפתח ממספר גורמים ולא תמיד ניתן לזהות את הסיבה הבלעדית לקיומה. איך נחווה את הלחץ וחרדה? זה כבר תלוי ומושפע מגורמים שונים כמו אישיות, אירועי חיים וסגנון חיים, תורשה, תהליכים כימיים במוח ועוד, וככל שמבינים את כוחם של אלה, צצות להם פתרונות רבות ומגוונות שכל אחד מאיתנו יכול להטמיע בחייו על מנת להתמודד עם לחצים, חרדות ודומיהם. כדאי, רצוי ומועיל לטפל בחרדה. בהתחלה, קשה לזהות שזה זה, מרגישים חוסר אונות, מתביישים ומנסים לעבור את זה ולחזור לשגרה. אך כשהתופעה חוזרת על עצמה, אין טעם להתעלם. פשוט לקבל טיפול לחרדה ולפתור את הבעיה.

 

כשאתם חווים חרדות לאורך זמן

כשהסימפטומים מתעוררים שוב ושוב ויש סבל מומלץ לפנות לטיפול. אין צורך לסבול כאשר יש פתרונות ושיטות רבות לטיפול בחרדה, שיכולות להועיל ולשפר את איכות החיים.

כאשר אתם נוטלים כדורי הרגעה או לא יכולים בלעדיהם

כדורי הרגעה טבעיים (כמו רגיעון) או לא טבעיים כמו קסנקס) בד”כ מקלים על הסימפטומים של החרדה, אך לא מרפאים את הבעיה הבסיסית. הם לא פתרון לטווח ארוך. לכדורי הרגעה יש השפעות ממכרות והן יוצרות תלות פסיכולוגית שמתבטאת בכך שאנשים לא מרגישים בטוחים אם שכחו אותם בבית. ברגע שאדם מרגיש חוסר אונים ופחד כשהוא יודע שהכדור לא נמצא יחד איתו (לכל מקרה שלא יבוא) זהו הסימן שנוצרה פה תלות ויש לטפל בבעיה.

כשאתם חייבים לדבר עם מישהו, להתייעץ עם מישהו, לקבל עידוד

אין רע בהתייעצות ותמיכה מחברים ואנשים קרובים אך גם פה חשובה המידתיות. המבחן הכי פשוט לתלות הוא: הרגשת “החייבות”. “אני חייב אותה עכשיו! אני לא יודע מה לעשות” אם אתם מרגישים ככה, ישנה סכנה שאתם מפתחים תלות באדם אחר, מה שמחליש אתכם לאורך זמן כי אתם מאמינים שאין בכם את הכוחות להתמודד בעצמכם.

כשאתם לא נרגעים משיחות עם חברים וקרובים

מרגישים שעדיין משהו חסר, כשלא מבינים אתכם, כשההרגשה חלולה מבפנים, כשאומרים לכם שאתם “היסטריים/פחדנים/לא הגיוניים” וכדו’, כשהעצות לא מועילות.

קרא עוד:

התמודדות עם לחץ וחרדה

להוריד את הפחד מהחרדה

הקשר בין לחץ לגוף ונפש

כמה עטיפות נקלף בדרך לפנים

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *