fbpx

מהי חרדה, סימפטומים של חרדה, ממה חרדה נובעת וסוגי חרדות

5/5 - (2 votes)

חרדה היא תגובה למצב של חוסר וודאות או חוסר אונים. ברוב המקרים של חוסר וודאות נצליח לתפקד ולהתגבר על הפחד, אבל יש מקרים שלא. למקרים שבהם הפחד משתק אותנו קוראים חרדה. 

בניגוד לפחד שבו אנחנו בד”כ מפחדים ממשהו שאנחנו רואים או מדמיינים כמו כלב נובח או החשש שלא נתקבל לעבודה, לחרדה אין תמיד סיבה שאנחנו יכולים לשים עליה את האצבע ולפעמים רק בעזרת איש מקצוע נוכל להגיע לשורש הבעיה.

קליק לצפייה!

 

 

סימפטומים של חרדה – איך תזהו אם אתם סתם בלחץ או שאתם בחרדה?

אתם יכולים להתעסק כל היום בדאגות, לחשוב שמשהו רע עומד לקרות, אם יש משהו מסוים שמטריד אתכם תמצאו את עצמכם חושבים עליו שוב, מבחינה התנהגותית תימנעו ותתרחקו ממה שמעורר אצלכם חרדה.

לדוגמא: אם עשיתם משהו שעבורכם הוא לא מוסרי, המחשבה עליו תעורר חרדה. אם אתם חרדים מטיסות מחשבה על הטיסה המתקרבת תעורר בכם חרדה, אם אתם מחפשים את המשרה הבאה שלכם יכול להיות שתכנסו לחרדה לפני ראיונות עבודה. 

 

בגוף תחוו תופעות כמו: דפיקות לב מואצות, תחושת מחנק או תחושה שתקוע משהו בגרון, מתח בשרירים, הזעה, רעד בגוף, בחילות, כאבי בטן או כאבי ראש.אם אתם חווים חלק מהתופעות הללו, זה יכול לרמז על חרדה, אפשר לטפל בחרדה ומומלץ לפנות לאנשי מקצוע מתאימים ולקבל אבחון מהיימן.

סוגי חרדות

נתחיל בהתקף חרדה, שנקרא גם התקף פניקה – שמגיע באופן פתאומי, בלי קשר למה אנחנו עושים ומרגיש כאילו מדובר בהתקף לב. החוויה הגופנית מאוד עוצמתית ומי שעובר אותה מרגיש וחושב שהוא עומד למות והוא בסכנת חיים. אחרי התקף כזה או כמה התקפים כאלו, באופן טבעי נמנעים ממקומות שבהם יש הרבה אנשים כדי למנוע מצב לא נעים.

חרדה ספיציפית או פוביה – היא חרדה שמופיעה בסיטואציות מסוימות כמו פחד ממעלית, פחד גבהים, פחד טיסה, פחד ממקומות סגורים. יש המון דוגמאות לחרדות ספציפיות.

חרדה חברתית – חרדה שמתבטאת בסיטואציות חברתיות ומקושרת לבושה, לפחד מביקורת ושיפוטיות. היא נפוצה אצל בני נוער. אצל מבוגרים פחד קהל היא סוג של חרדה חברתית.

פוסט טראומה – חרדה שמופיעה אחרי ארוע שבו אדם חווה פחד מוות. בד”כ צפה אחרי מלחמות, פיגוע , תאונת דרכים, אונס. החרדה הזאת מאופיינת בשחזור חוזר ונשנה של האירוע, פלאשבקים, קשיי שינה ויציאה מתפקוד נורמלי.

(OCD) חרדה אובססיבית קומפלסיבית-  באה לידי ביטוי במחשבות טורדניות בלתי פוסקות שמלוות בטקסים לא נשלטים שנועדו להפחית את עוצמת המחשבות. אובססיות נפוצות הן מקלחות בלתי נגמרות ושפשוף הגוף, שטיפות ידיים רבות, ניקיון מוגזם של הבית, חששות שסגרתי את הדלת, כיביתי את הגז, את הדוד או את המחשב וכאלה.

הפופולאריות של התרופות, הנחשבות על-ידי חברות הביטוח ויצרני התרופות כטיפול המועדף בחרדה, הולכת ויורדת בקרב הציבור עקב תופעות הלוואי הכרוכות בשימוש בהן והעובדה שתסמיני החרדה שבים ומופיעים לאחר הפסקת הטיפול. לכן כדאי דווקא במצבי לחץ וחרדה לחפש את המקור לחרדה, לדאוג לעצמנו, לא לדלג על בדיקות וטיפולים, ולהרבות בפעילות גופנית ותזונה מתאימה. 

 

קרא עוד על חרדה: התמודדות עם לחץ וחרדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *