fbpx

דברים שחשוב לדעת על ילדים מחוננים

5/5 - (1 vote)

יש לנו בת מחוננת ועם הפלוסים שבדבר היא מאתגרת אותנו להתפתח להורים ואנשים טובים יותר. מעבירה אליכם כמה נקודות חשובות שלמדתי מיועצים למחוננים ובמחשבה שנייה לא רע ליישם אותם גם לשאר הילדים. 

 

נתחיל ב3 מאפיינים של ילדים מחוננים: 

 

  1. עוררות יתר – מערכת העצבים של ילדים מחוננים חווה גירויים בעוצמה הרבה יותר גבוהה ומגיבה בעוצמה הרבה יותר גבוהה. בפן האינטלקטואלי, המחשבות עוברות במהירות גבוהה. הם חושבים על הרבה נושאים מורכבים יחד מה שיכול לעורר חרדה גדולה מאוד. האנרגיה שלהם גבוהה משמעותית מהממוצע באוכלוסיה. הם חווים עוררות רגשית יתרה שמביאה לעוצמות גדולות מאוד מה שמסביר מדוע הם לא אוהבים להיות ליד הרבה אנשים באותו מרחב באותו זמן. 

 

  1. צורך במרחב אוטונטומי – ילדים מחוננים זקוקים למרחב זמן ומקום שבו הם יכולים להתנהל בעצמם. קשה מאוד לנהל אותם ולא פשוט להם להתנהל ע”י אדם אחר. בקלות הם יכולים לחוות חנק שיגרום להם להתפרצות זעם וכעס. 

 

  1. התפתחות לא מותאמת – ילדים מחוננים מתפתחים שונה ואחרת מבני גילם. התפתחותם בעלת מאפיינים של גיל ההתבגרות, הם חווים עוצמות רגשיות גבוהות וקוראים תיגר וערעור על תכתיבים חברתיים. מה שנכון עם מתבגר נכון גם עם ילד מחונן. לא ניתן להשליט עליהם סמכות באופן כוחני אלא רק באמצעות דיאלוג. 

 

איך להתמודד איתם? 

 

  • אמצו גישה שהיא לא מאבק. היכולת להרפות ממאבק מכריחה אותנו לזהות מה בשליטתינו ומה לא. מאבק שלא בשליטתינו אין צורך להחזיק בו. איבוד אנרגיה מיותר. 

 

  • כשיש מאבק צריך לעצור. לחשוב. ולא לפעול.

 

  • בחרו טוב טוב במה אתם חייבים לשלוט. יהיה מאבק לכן עדיף לשלוט בדברים משמעותיים. 

 

  • אל תלחצו על תוצאה מסוימת. לא מועיל עם ילדים מחוננים. 

 

  • ילדים מחוננים זקוקים לסיוע שלכם כדי לווסת את רגשותיהם. אם אתם בחוסר שקט או דאגה זה משפיע עליהם. הפעילו את “חוק מסיכת החמצן” לנשום ואח”כ להנשים. כלומר, לפני שניגש להפעיל סמכות או משמעת נעצור ונמצא רכות וסליחה לעצמנו. נבדוק: 

מה שלומי?

מה קורה כרגע בתוכי?

למה אני זקוק עכשיו?  

רק אחרי שעניתם על 3 השאלות המשיכו הלאה. ועדיף במרחק של זמן. (חוק חשוב שעובד נהדר בכל מערכת יחסים)

 

מה כדאי לעשות עבורם?

 

  1. לייצר מקום פיזי שבו יש להם שקט מבני הבית האחרים ובמיוחד מההורים. 

 

  1. מזון בריא! אוכל טוב! ירקות ופירות טריים! אתם כבר מכירים את הדבקות שלי בנושא. אין להרפות ואין לזלזל. חשיבות המזון גבוהה מאוד. תזונה בריאה מתבטאת בנפש רגועה. ידוע ומוכח ומוכר לכולנו. 

 

  1. היצמדו לשיגרה מסוימת אותה אתם קובעים יחד עם הילד. לדוגמא: שוחחו על השעה שהולכים לישון וקמים בבוקר. הם בד”כ עומדים בהסכמים. 

 

מוזמנים להוסיף את הטיפים שלכם בנושא.

בהצלחה לכולנו! 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *