fbpx

אהבה בראי הפסיכולוגיה

Rate this post

מה זאת אהבה? אנו רגילים לראות באהבה מצב נפשי מיוחד, סוג של טירוף חושים לגוף ולנפש. היא מעניקה לחיינו טעם, צבע ובעיקר מוטיבציה. משוררים, סופרים, פילוסופים ואנשי דת עסקו בה תמיד, אבל בעשרות השנים שמאז פרויד, גם הפסיכולוגים מנסים לנתח אותה ולהגדיר אותה. הנה מה שהם אומרים:

אהבה וחיות אחרות

האנתרופולוגית הלן פישר הסתמכה על סידרה ארוכה של מחקרים בבעלי חיים כדי לומר שגם אצל חיות ישנה אהבה ממשית, המתבטאת ביחס מסוים מאוד כלפי בן זוג אחד או בת זוג אחת. כמעט אצל כל היונקים קיימת בררנות מסוימת סביב נושא הזיווג, ונוצר קשר מיוחד עם בן הזוג שאיתו מזדווגים. קשר זה יכול להימשך כמה שניות (כמו אצל חולדות), כמה ימים (כמו אצל פילים) או חיים שלמים (כמו אצל בני אדם, עכברי ערבות וציפורים מסוימות). איננו יודעים עד כמה בעלי החיים מודעים לרגשות ולהתנהגויות שלהם, אך כנראה שהמנגנונים המוחיים האחראיים לקשר המיוחד שאנו קוראים לו “אהבה” דומים מאד בחיות ובבני אדם.

כמו אהבת אם לילד

פרויד טען כי האהבה הינו הרגש העיקרי והמרכזי ביותר לאדם. לפיו, כאשר האדם פועל בשם האהבה ביחד עם מושא אהבתו לסיפוק צרכיו הפיזיים והנפשיים, התוצאה היא אחד השיאים החשובים של החיים. בנוסף, הוא טוען כי יחסי האהבה של המבוגר דומים מאוד ליחסים שיש בין אם לבין הילד שלה. כאשר האם מטפלת בילד ומאכילה אותו, הוא נקשר אליה כי היא זו שמספקת את צרכיו. פרויד משווה זאת לאהבה בין שני אוהבים אשר מספקים האחד את צרכיו ויצריו של השני ונקשרים אליו.

סגנונות אהבה

חוקרים שונים המשיכו ודיברו על סגנונות אהבה שונים. איך אנחנו אוהבים את בן הזוג שלנו? האם אנחנו נמשכים אליו, האם אנחנו מקנאים לו, עד כמה אכפת לנו ממנו? לדוגמא, ג’.א. לי, הציע שישה סגנונות אהבה מרכזיים:

  1.  Eros: האדם מחפש את אהובו לפי תמונה כלשהי שחקוקה בראשו לגבי כיצד האהוב אמור להיראות. מכירים את זה?
  2.  Ludus: סגנון זה של אהבה מאפיין צורה של משחק.
  3.  Storage: צורה של חיבה וידידות המתפתחות בצורה איטית ובשלה.
  4.  Mania: מתבטא בקנאה רבה כלפי האהוב ואובססיה בנוגע לכל הקשור אליו.
  5.  Agape: סגנון אהבה אלטרואיסטי, שבו האוהב איננו מצפה מהצד השני לאהוב באותה מידה בה הוא אוהב.
  6.  Pragma: סגנון אהבה פרגמאטי. הכוונה לכך ששיקולי האהבה יוצאים מתוך נקודת הנחה לעד כמה האהבה תועיל ועד כמה שימושית היא תהיה לאותו אדם.

גם האהבה מתחלקת לשלושה חלקים…

חוקרים כגון סטרנברג ודייויס חילקו את האהבה עצמה למרכיבים, הכוללים תשוקה, מחוייבות, אינטימיות, חיבה, ודאגה הדדית. כאשר משלבים את המרכיבים בצירופים שונים, מתקבלים סוגי אהבות שונות כגון אהבה רומנטית, אהבה הוליוודית (שבה יש התלהבות רבה אך אין מספיק אינטימיות והיא דועכת מהר), חיבה, אהבה חברית ו… אהבה מושלמת, המכילה גם תשוקה, גם מחוייבות וגם אינטימיות.

טוב, שהאהבה וזוגיות אינן דבר פשוט, את זה כבר ידענו מזמן. כמו כל אמנות, זוגיות דורשת תרגול, אימון ולימוד. ולמרות שכולנו יודעים זאת, אנחנו כל פעם מתאכזבים מחדש שהדברים אינם הולכים במהירות ובפשטות שמתחשק לנו… אולי הגיע הזמן להתחיל לשאול את עצמנו מהו סגנון האהבה שלנו, איזה מרכיב חסר, ואיך ניתן (אם רוצים) לשנות משהו.

ראו עוד: ייעוץ זוגי

אלינור גורנשטיין – אור לגוף  |  טלפון: 077-4070307 נייד: 050-7447302

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *