fbpx

תשובה למכתב שקיבלתי “מה לעשות כשהרגש צר מאוד”

Rate this post

היי אלינור 

אינני מבקש ייעוץ במייל אבל מה שרואים מכאן לא רואים משם.
מה שהאדם המטופל ספג ומרגיש זה לא מה שהמטפל באמת יודע ומרגיש.
אם פגעו במטופל ברגש באופן טראומטי, היאך יוכל לפתור בעיותיו ומחלתו באופן רציונאלי? 
הרציונאל שלו זה הרגש. הוא תמיד יפעל על פי הרגש כי ברגשות עסקינן. וכשאתה מנסה להזיז את הרגש ולחשוב רציונאל גם בשיא השלווה והרגיעות ואתה לא מצליח. האם הרגש נהיה הרציונאל?ואם אתה יודע שרק הרגש מחליט לך מדוע המטפל לא מחליט למטופל? הנחיות חד משמעיות להתמודדות? כמו החלטה של רופא לתרופה ללא רגש המטופל?

בברכה.

שלום לך, אענה עפ”י סדר הדברים במכתבתך:

“מה שהאדם המטופל ספג ומרגיש זה לא מה שהמטפל באמת יודע ומרגיש.”

נכון. מה שאתה מרגיש, אף אחד לא יכול להרגיש. זה שלך לגמרי, אבל אפשר להזדהות עם הרגש שלך והמטפל הטוב יכול להבין אותך היטב, הרי בזה הוא מומחה. ישנה אפשרות שאתה לא מרגיש שמבינים אותך, כי בתוך תוכך אינך רוצה להיות מובן. בתובנה יש עוקץ. מרגע שהיא שלך, הפיתרון או לפחות חלק ממנו כבר אצלך בכיס. וזה אומר, שיש מה לעשות. ייתכן שאתה תקוע בהרגשה שלא מבינים אותך, כי אם מישהו יצליח להבין אותך, כנראה שגם אתה תבין טוב מאוד את עצמך ואז תוכלו יחד לגבש פיתרון שאתה מפחד או מתנגד לו. לפעמים נוח יותר להישאר בסבל, רק בגלל שזה הסבל המוכר. אפשרות נוספת היא, שאין לך חיבור מספיק טוב עם המטפל. במקרה כזה הפיתרון הוא לנסות איש מקצוע אחר.

“אם פגעו במטופל ברגש באופן טראומטי היאך יוכל לפתור בעיותיו ומחלתו באופן רציונאלי? הרציונאל שלו זה הרגש. הוא תמיד יפעל על פי הרגש כי ברגשות עסקינן.”

נכון מאוד. הוא פועל עפ”י הרגש או יותר נכון, כתוצאה מהפגיעה שלו. וזאת בדיוק הבעיה. האם גדילה של עץ באדמה שיש בה רעל תהיה זהה לגדילה של עץ מאדמה משובחת ומדושנת? ברור שלא. כך גם פעולה מתוך פגיעה תהיה אחרת מאשר פעולה מתוך קבלה והשלמה עם המצב. את פגיעות העבר צריך לעבד ולהבין בעיקר על מנת שהן לא ינהלו את ההווה והעתיד. עליך לקבל החלטה אם אתה רוצה להמשיך לפעול מתוך הפגיעה שלך. אם לא, הגיע הזמן שלך לקחת אחריות על עצמך ולמצוא פתרונות לבעיה. ויש פתרונות.

“ומה קורה כשאתה מנסה להזיז את הרגש ולחשוב רציונאל גם בשיא השלווה והרגיעות ואתה לא מצליח. האם הרגש נהיה הרציונאל?”

נראה לי שאתה מתאר מצב של תקיעות. כשיש תקיעות מחשבתית אפשר למצוא בסביבה הרבה אנשים שיעזרו, ואם אין הולכים לעזרה. המטרה היא לרענן את עצמך ככה שתוכל למצוא דרך לצאת מהסבך הרגשי שלך.

“ואם אתה יודע שרק הרגש מחליט לך, מדוע המטפל לא מחליט למטופל? הנחיות חד משמעיות להתמודדות, כמו החלטה של רופא לתרופה ללא רגש המטופל?”

כמובן שיש הנחיות חד משמעיות להתמודדות. כל מטפל והשיטות שלו. כמטפלת גוף נפש אני לדוגמא, נותנת הנחיות לטיפול ברגש ובמצב הרוח כמו: לעשות ספורט, לישון יותר, לאכול מאכלים מסוימים, לשלב עבודה/ לימודים במינונים שונים. הנחיות שאני מדייקת לאחר איבחון והכרות עם הלקוחות שלי. יש הנחיות ממוקדות חשיבה כמו לכתוב מחשבות מסוימות על הנייר, הנחיות ממוקדות לאימון מנטלי כמו לומר היגדים מסוימים לעצמך, יש הרבה כלים.

אבל בוא לא נתבלבל, השימוש בכלים, ההתמדה, הנסיונות וההליכה בדרך היא העבודה האמיתית. והיא (מה לעשות) עליך! אנחנו כאנשי מקצוע יכולים לכוון ולסייע. הצעדים, ההחלטות, האחריות לביצוע, ההתמדה והתוצאות שלך. כמו בחיים. אין דרכי קיצור. יש עבודה ותוצאות והדרך מתבהרת. אני ממליצה לך לפרגן לעצמך טיפול כדי להרגיש טוב ולצאת מהמצב שאתה מתאר.

תודה שכתבת לי מליבך.

אלינור. 

סגור לתגובות.