fbpx

שנהיה לראש וגם לזנב

Rate this post

בראש השנה אנו מברכים, “שנהיה לראש ולא לזנב”; חז”ל מפרשים “הוי זנב לאריות ואל תהי ראש לשועלים”. הכוונה בשני הפתגמים ההלו היא שכל אדם צריך להגיע לדרגות הגבוהות ביותר.

5

אבל לאחרונה, הרהרתי קצת יותר על חשיבותו של הזנב… בגוף שלנו.

הראש והזנב לפי תפיסת הגוף-נפש

התפיסה הרואה את האדם כאחד הכולל בתוכו גוף, נפש ורוח, מתייחסת לאברי הגוף ותפקודם כ”מסבירים” העוזרים לנו להבין טוב יותר את עצמנו. גישה זו נותנת מקום לכל אחד מאברי גופינו. היא אינה מעדיפה”איבר אחד על אחר ואינה מכתירה אף איבר בטענה כי הוא חשוב ומשמעותי יותר. לכן, היא לא תעדיף את הראש על פני הזנב.

הראש, מבחינת הגוף-נפש, מסמל את השליטה, המנהיגות, ההיגיון, הביקורת, השיפוט והשכל. ואילו הזנב, מסמל את הבסיס, המיניות, היצירתיות, הישיבה וההישארות. ניתן לראות זאת כקטבים של הזכריות והנקביות, השכלי והרגשי.

החלטות מהראש

אם נשאל את עצמנו מה אנו מעדיפים האם את הראש או הזנב? סביר להניח שרובנו יבחרו בראש, (לחיות בלי זנב אפשר אבל בלי ראש???) ויפרגנו לעצמם את הבחירה הנכונה. בדרך-כלל זה גם מה שאנחנו עושים. בחיי היומיום אנו נותנים משקל כבד יותר להחלטות ה”רציונליות”, אלו שבאות מתוך השכל וההיגיון הבריא. אך הגיון בריא יכול לשכון רק בראש בריא. וראש בריא – בגוף בריא. וגוף בריא….הוא בעל שני קצוות: ראש וזנב. האחד לא יכול בלי השני. זה פוגע בתפקודו. עדיף לשניהם שישכנו ביחד, בהרמוניה, לעיתים ימשוך הראש בכיוונים שבהם הוא יותר חזק ולעיתים ימשוך הזנב. כך נוכל לאפשר מספיק מקום גם לשכל וגם ליצירה, לדהירה קדימה ולעצירה והתבוננות, לאיפוק ולמיניות מתפרצת. איזון גוף נפש הוא הכרחי בכדי שנוכל לנהל אורח חיים.

לקבל את הזנב שלנו

כדי שנבין את מערכת הניגודים שממנה אנו מורכבים, נצטרך להתבונן בכל חלקיה ללא שיפוט או שיוך של מי טוב ומי פחות. רק אז נוכל באמת לראות את הזנב שלנו עצמנו ולקבל אותו כחלק אהוב שלנו. אם נכריז כי השכל מנצח על האינטואיציה, אנו בעצם מעדיפים את הראש על הזנב ומכריזים על התנתקות מחלק אחד שלנו. טיפול גוף ונפש יכול להחזיר אתכם לאיזון בחייכם.

לסיכום, “שנהיה לראש וגם לזנב”. שנתבונן בעברנו כדי ללמוד על היכולות שלנו, ונשאב כוח לעתיד.

שניתן ביטוי למאוויינו כמו גם לשכלנו ושתהיה לנו שנה טובה ומתוקה.

בברכה, אלינור.

סגור לתגובות.