fbpx

עוד דרכים להגביר יצירתיות אצל ילדים

Rate this post

אתמול תפסתי את עצמי רגע לפני ויכוח עם ביתי שסירבה להכין את חוברות העבודה של החופש. בעודה מסבירה לי בטון ילדותי חכם ובעל צורה משלו, שהיא לא חייבת לעשות חוברות בחופש, “כי זה חופש” ו”כי היא לא חייבת בכלל” ו”היא תעשה כמה שהיא רוצה”… הבנתי שפה תידרש תשובה קצת יותר יצירתית מ”את חייבת כי אני אמרתי ודי”.

מה עושים?

אחרי שלקחתי נשימה עמוקה, חלקית מתפעלת חלקית רוטנת ביני לבין עצמי,  מהפה ההולך ומתפתח בעודה כה צעירה. עניתי.

“את חייבת לעשות את המשימות שלך בדיוק כפי שאני חייבת לעשות את שלי. הסברתי לה. כפי שאני ואבא החלטנו לגדל אתכם בצורה מסוימת ואנחנו קמים כל בוקר למלא את חובותינו, לעבוד כדי לתת לכם דברים שאתם רוצים וצריכים, כך גם את חייבת למלא את המשימות שיש לך. וחוברת עבודה זו חובה אחת שלך. אם אנחנו לא נלך לעבוד ונעמוד בהתחייבויות שלנו תיווצר בעיה, כי לא נוכל כולנו להנות מהדברים הטובים שאנחנו מייצרים ביחד”.

היא נשארה עם אותו פרצוף לא מרוצה, אבל ניכר בה שהבינה, שאמא לא מנחיתה עליה הוראות ללא כל היגיון. היא גם הבינה שאותו הגיון חל על כולם בבית, זה מקל קצת על הגזירה. ולהתחיל להפסיד את הפינוקים שיש כרגע, נראה לה פחות אטרקטיבי.

הפסיכולוג סטרנברג מסביר שעל מנת לעודד יצירתיות אצל ילדים עלינו : להגדיר ולהסביר להם מחדש את הבעיות.

כך הם יכולים ליצור הקשרים חדשים במוחם וזה מפתח להם את היצירתיות.

לאתר שאני מציגה בפניה את העניין, היא מבינה, שהבעיה היא לא אי הכנת שיעורי הבית שלה בחוברת, אלא אי עמידה במשימות שהן באחריותה, בבעלותה והן חלק מכללי הבית. עצם הרחבת הדיאלוג, וההסבר לילד נותן לו לראות את התמונה בגישה שלמה יותר, ואז הויכוח לא נתקע על הכנת השיעורים הוא עולה קומה ויכול לגעת בחלק שבאמת מציק, שהוא: חובות, אחריות, משימות והתסכול שנובע מהן.

ההתנגדויות יגיעו. זה בטוח. אבל לא כדאי להתקע בתיסכול!

הילדים מבינים היטב את המכשולים העומדים בפניהם. כדי להיות יצירתי צריך לגייס את עצמך מבפנים, להחזיק מעמד ולנצח את ההתנגדות. הווה אומר, נשתתף אחד בצערו של השני, ואח”כ נקום להכין שיעורי בית. גם את זה עלינו ללמד אותם. ובהתחלה, להיות איתם שם עד שיתחזקו.

מה זה ייתן להם?

הם יבינו את המכשולים ויצטרכו לגלות סובלנות כלפי אי הצלחה. אבל הסבלנות תשתלם להם לכשיתבגרו. בעודם מתנסים הם יוכלו לגלות על עצמם דברים שהם באמת אוהבים לעשות, כשרונות אמיתיים שחבויים בהם אותם יוכלו לפתח ולמנף בקריירה המקצועית שלהם בחיים הבוגרים.

ראו גם: אימון אישי

סגור לתגובות.