fbpx

מריבות בין הילדים

Rate this post

“הילדים באים אלי שאפתור להם את הבעיות”

ילד שבא אליך על מנת שתפתור עבורו בעיה מסוימת, שם אותך ואת עצמו בעמדה שמתאימה לו באותו הרגע אך כנראה לא תועיל לו לעתיד.

אתה מתבקש לתת פתרון עבור משהו שנמצא במסגרת אחריותו.

פתירת בעיה היום, תגרור אותו לחזור ולבוא אליך עם בעיה נוספת מחר. הרגל מסוג זה יגרום לילד להיות תלוי בך.

במקום לחשוב, להיות יצירתי ולמצוא את הפתרונות המתאימים לו- הוא הולך “החוצה” (להורים, לחברים, למורים).

בד”כ אין לנו, כצופים המצד, את מכלול הנתונים (כולל אלו הרגשיים) על מנת שנוכל לקבל את ההחלטה הכי נכונה. התוצאה- הייעוץ שאנו נותנים לא תמיד עושה את העבודה והילד מאשים אותנו על “הטעות”.

אז מה בכל זאת לעשות כשהילדים ניגשים אלי עם בעיה?

לעודד את הילד ולשאול אותו שאלות על מנת להבהיר לו את התמונה. לשאול אותו מה הוא היה עושה אם זו לא הייתה הבעיה שלו. להציע לו כיווני מחשבה נוספים, ותמיד, לדרבן אותו למצוא את הפיתרון בעצמו. במקרה הגרוע הוא יטעה וילמד מכך להבא.

לנו כהורים מאוד קל לפתור את הבעיה של הילד. כך אפשר לחסוך ריבים מיותרים, חוסר נעימות וגם נדנודים שלא תמיד בא לשמוע. אך לאורך זמן, עדיף להתאפק ולאפשר לילד למצוא את הפיתרון בעצמו.

במידה ואתה כהורה מרגיש כי אין ביכולותיך לעזור ולכוון את הילד- מצא לו עוזר מתאים. ילדים רבים נתקלים בבעיות רגשיות, פיננסיות, בחירת מקצוע, ניהול זמן בזמן ההתבגרות והיציאה לעצמאות. גם כאן, המטרה היא לעודד את הילד ללמוד ולרכוש כלים בעצמו ולא להעביר את אחריות החשיבה וההחלטה למישהו מקצועי. הרעיון שעומד מאחורי זה – אתה המקצוען היחיד לחייך. מתוך כך, עליך לקבל את כל המידע שאתה זקוק לו, אך להשתמש בו בעצמך. בצורה זו ניצור את עצמנו ואת ילדנו כאחראים, עם ביטחון עצמי רב, שסומכים ובוטחים בעצמם ולא מפחדים לחיות ולטעות.

עבודה של הורים

כהורים אנו נתקלים במצבים רבים בהם התנהגותם של הילדים מעוררים אצלנו תגובות חריפות. בפעמים שהם מתנהגים בצורה לא הולמת, אנו שולפים את התחמושת שלנו. השימוש בסמכות נראית לא פעם כהתכוננות למלחמה. צעקות, הפחדות, ענישות מביאים את הילדים “להיכנע” כלפי חוץ, אך בתוך תוכם הם מתמרדים וכועסים. כשהם גדלים בצורה כזו, בעיות התקשורת וההתנהגות רק מחמירות. אני בטוחה שרובנו היו רוצים שהילדים יזכרו אותנו כמדריכים ומחנכים מתוך משמעת ואהבה. כהורים מקשיבים ועוזרים. כהורים שחולקים יחד חוויות משמעותיות שייחרטו בלבבות הקטנים וישאירו טעם של שמחה.

זה לא פשוט. תחת ערימת הבעיות, סדר היום הלוחץ, העבודה והמחויבויות הרבות אנחנו לא פעם נעלמים. להיות האבא-אמא שאתה רוצה להיות זה אפשרי. בתהליך של גילוי של העקרונות האישיים שלי כהורה חשיבה ודיאלוג מחוץ לקופסא האישית ננסה למצוא את ההורה שאתה רוצה להיות.

חלק מהשאלות שאנו עונים עליהן באימון הזוגי להורים הן:

• מהו הבסיס שעליו אנו רוצים לגדל את ילדינו?

• כיצד נתמודד מול האתגרים והבעיות של גידול ילדים?

• מה ינחה אותנו ברגעים של קריסה?

• כיצד להתחשב ברגשותיהם של ילדינו?

• איך לנהוג בילדינו בכבוד?

במפגשים ניתנים כלים להתמודדות עם הילד ולהבנה של עצמי כהורה. המפגשים מעודדים ומפתחים דרכי תקשורת חדשות, שיועילו ליחסים בין ההורים לילדים ולילד במסגרות השונות של חייו.

סגור לתגובות.