fbpx

הקשר בין אושר והסתגלות

Rate this post

הקשר בין אושר והסתגלותרבים מהאנשים המגיעים אליי לאימון אישי מעידים על עצמם כאנשים שלכאורה יש להם הכל בחיים – בן זוג, ילדים, דירה, מכונית מפנקת ואפילו לחו”ל הם קופצים לפחות פעם בשנה. ובכל זאת, הם אומרים, משהו חסר להם. הידיעה והמודעות שיש להם הכל אינה מביאה את תחושת אושר המיוחלת. במאמר זה ארחיב על הקשר בין האושר לבין תכונה אנושית בסיסית חשובה – הסתגלות.

מהי הסתגלות

הסתגלות חשובה מאד לבעלי חיים בכלל ולאנשים בפרט גם מבחינה פיזיולוגית וגם מבחינה מנטלית.

מבחינה פיזיולוגית היא מאפשרת לאנשים להתאים את עצמם לשינויים מגוונים, כגון מעבר טמפרטורות, תנאי תאורה, כאב (מי מבין הנשים שילדה יודעת בדיוק במה מדובר), רעב ועוד.

הדוגמה המפורסמת ביותר בנושא הסתגלות היא על צפרדע במים. אם שמים צפרדע בסיר עם מים חמים מאד היא תקפוץ מיד החוצה. לעומת זאת, אם שמים צפרדע בסיר עם מים קרים תחילה ומחממים את הסיר – הצפרדע תסתגל עד שתתבשל למוות.

מבחינה מנטלית, תכונה זו מאפשרת לנו לחזור לחיים לאחר מצבים של אבל, אהבה נכזבת עוד.

האדם מסתגל לטוב במהירות

אם כן, לכאורה מדובר בתכונה מבורכת. אך, אליה וקוץ בה. תכונת ההסתגלות אחראית גם להתרגלות לבן/בת זוג שממנו כל כך התרגשתם כאשר רק היכרתם. היא גם אחראית לזה שהתרגלתם למצב בריאותי מסויים ואתם רואים אותו כמובן מאליו (אולי רק מדי פעם, כשקורה משהו קשה, כמו התקף לב או מוות חלילה, לאדם קרוב ובריא לא פחות מכם, אתם תוהים אם כל זה אכן מובן מאליו). כל כך הסתגלתם לרמת החיים שלכם – המשפחה התומכת, הדירה החמימה, האוטו המפנק והחו”ל שכל זה כבר ממש לא מסב לכם אושר בחיי היום-יום.

ההסתגלות היא האחראית האמיתית לטרוניות של בן/בת הזוג שלכם: “את/ה לוקח/ת אותי כמובן מאליו”.למעשה, הם צודקים; אך אל לכם לקחת את זה באופן אישי. זה כנראה קרה גם להם. זו בסך הכל תכונה אנושית. גם הם כבר לא רואים את האדם המדהים היחיד והמיוחד שבו התאהבו – את/ה.

הסתגלות נוספת שמשותפת לרובנו היא לשכר. מעטים הם האנשים שיאמרו “לא מגיעה לי העלאה. אני משתכר מעבר למה שמגיע לי”. רובנו מסגלים מהר כל כך לשכר החדש עד שהוא הופך להיות מובן מאליו. לעומת זאת, אם יורידו לנו בשכר – נסתגל גם לזה, אך בקצב נמוך בהרבה ובמירמור רב.

החדשות היותר רעות הן שאנשים נוטים להתרגל לדברים הטובים בקלות רבה יותר מאשר לדברים הפחות טובים. זה טבע האדם – אל תקחו את זה באופן אישי. הדבר גורם לזה שאתם חיים בידיעה שיש לכם הכל, אך בהרגשה שהאושר איננו שם.

החדשות הממש רעות הן, שאתם האחראים הבלעדיים להרגשתכם. כמו שאומר הפתגם “לא משנה לאן תברח, אתה תמיד תהיה שם”. כלומר, ההרגשה הזו שמלווה אתכם לעולם תחזור אחרי שתתרגלו לדבר “המתוק” הבא. בתרבות המערבית, גם גברים אך בעיקר הנשים, משתמשות בצרכנות ככלי להגברת האושר. בגלל שגם הן אנושיות וגם הן סתגלתניות, ההתלהבות דועכת מהר מדיי עד שעבור חלקן הקניות הופכות לאובססיה.

כדי לשבור את המעגל יש צורך בתהליך שבו נחזור לשים לב לדברים שאנו לוקחים כמובן מאליו. בנוסף, כדאי למצוא מטרות-על שיתנו כיוון ומשמעות לחיים, וכך לא נישאר רק בביצת הצרכנות, ההסתגלות והתלונות. זה בדיוק מה שעושים בתהליך של אימון אישי – מרעננים את התפיסות ומתחילים לקבוע יעדים ומטרות שבאמת יתנו לנו סיבה טובה לקום בבוקר.

תרגיל:

  • כתבו 5 דברים שאתם רוצים להתרגש מהם מחדש
  • החליטו על דרך מרעננת להתרגש מהדבר ועשו אחת ליום (אפשרות מעולה היא להכיר בערך הדבר ולהודות עליו. לדוגמא: תודה שאת שואלת לשלומי, תודה ששטפת כלים, תודה שיש לי עבודה, וכו’)

סגור לתגובות.